FICAB 2019
_ Retrospective 2019
at the Filmoteca of Catalonia, Africa is a woman’s name: Memory of the female voice in FESPACO..
Films list:

Dir. Angèle Diabang
País: Senegal, França | 2019 | 23′ | Curtmetratge ficció
Sinopsi:
Salma, una musulmana que porta vel, somia amb tocar la Kora. Però en la seva tradició, una dona no pot tocar aquest instrument. Un dia, mentre recull la Kora del seu pare d’un monestir, un monjo li dóna l’oportunitat d’assistir secretament a les classes amb el germà Manuel. El que havia de ser un aprenentatge es converteix en un idil·li. En el rerefons d’una feliç malenconia, les notes musicals es transformen en un oasi per a aquesta passió prohibida. Mitjançant aquesta història d’amor impossible, Angèle Diabang ens proposa una reflexió subtil sobre la identitat i el diàleg entre la comunitat islàmica i cristiana.
Premis:
· Poulain de bronze al millor curtmetratge de ficció (2019)
· Millor realitzadora (CEDEAO)

Dir. Chloé Aïcha Boro
País: Burkina Faso | 2019 | 70′ | Documental
Sinopsi:
En el cor d’Ouagadougou, capital de Burkina Faso, existeix una pedrera de granit on gairebé 2.500 persones, homes, dones i nens, treballen en condicions dantesques per a reunir els escassos recursos que els permetran sobreviure un altre dia… El salari diari d’un home és uns 600 francs CFA (l’equivalent a un euro); el d’una dona i un ancià, d’uns 300, i un nen no guanyarà més de 200. Una població d’esclaus de l’era moderna, explotats per venedors de granit sense escrúpols i marginats per una societat que es nega a veure’ls.
Premis:
· Etalon d’or 2019. És la primera dona guanyadora d’aquest premi equiparant el gènere de documental al de ficció.

Dir. Med Hondo
País: Mauritània | 1986 | 120′ | Llargmetratge

Dir.Safi Faye
País: Senegal | 1996 | 105′ | Llargmetratge
Sinopsi:
Mossane, una jove adolescent de 14 anys, és desitjada per tots els homes del seu poblat, però ella estima a Fara, un jove estudiant que no pot pagar el seu dot. Els pares de Mossane volen que es casi amb el ric Diogaye, qui pot pagar els deutes i mantenir a la família.
NOTA:
Safi Faye és possiblement la directora subsahariana més important de la història, com a mínim és la pionera que va obrir el camí a moltes dones cineastes africanes, amb un cinema compromès amb la realitat del seu continent i amb una gran sensibilitat sociològica. Mossane és la seva pel·lícula més coneguda internacionalment, les pressions familiars perquè una jove accepti un matrimoni concertat és l’excusa argumental per a reflectir la societat tribal, a mig camí entre la modernitat occidental i les tradicions ancestrals, una mirada crítica des de dins, amb una narrativa argumental i audiovisual pròpies d’una cosmovisió africana. Una pel·lícula molt important històricament per al cinema africà que mereix ser reivindicada, igual que la seva directora.

Dir.Rahmatou Keïta
País: Níger | 2016 | 96′ | Llargmetratge
Sinopsi:
Tiyaa, una jove de descendència aristocràtica, torna el seu poble natal a Níger després de llicenciar-se a París. Allí s’enamora d’un home, també de família aristocràtica, i planegen casar-se. La família de Tiyaa no posa objeccions, però mentre espera la proposició, Tiyaa recorre la comunitat conversant amb
dones de totes les edats sobre vida amorosa, sensualitat, tabús i tradicions, amb un toc de misticisme.
_2019 edition
The Barcelona International African Film Festival First Edition – Cinemes Maldà
Films list:

Dir. Sol de Carvalho
País:Moçambic | 2018 | 74′ | Llargmetratge. Drama.

Dir. Sally Fenaux
País: Espanya | 2019 | 6′ | Drama poètic
Sinopsi:
Unburied és un poema visual, un ritual, dedicat a les ànimes perdudes. Ànimes que van sortir a la recerca d’una millor vida i van acabar atrapades en el fons del mar.
La primera directora de cinema de ficció afrodescendent barcelonina, Sally Fenaux, va presentar el curtmetratge “Unburied” al Festival Internacional de Cinemes Africans de Barcelona, on també forma part del jurat. És el primer curt en què la cineasta parla de la seva experiència com a afrodescendent. Anteriorment, ja havia dirigit diversos curtmetratges i pel·lícules, entre les quals en trobem de gènere pornogràfic femení. Forma part de New Voices, New Futures (col·lectiu de producció, suport i distribució de films i realitzadors/es afrodiaspòrics).

Dir. Blitz Bazawule
País: Ghana, EEUU | 2018 | 80′ | Llargmetratge. Drama.



Films list:

Dir.Berni Goldblat
País:Burkina Faso, França | 2017 | 84′ | Llargmetratge
Sinopsi:
Ady és un franc-burkinabé de 13 anys que viu en un suburbi francès dominat per la delinqüència. Després de cometre uns tripijocs, el seu pare decideix enviar-lo al seu poble natal i confiar-l’hi al seu oncle Amadou durant l’estiu. Allí, als 13 anys, un ha de convertir-se en un home, però Ady, creient-se de vacances, no el veu d’aquesta manera. Wallay és un viatge iniciàtic que ens mostra el quotidià d’una comunitat rural a Àfrica Occidental de la mà d’un elenc de personatges reals i realistes.
Berni Goldblat és director, productor, distribuïdor i crític de cinema. És conegut pel seu compromís amb el restabliment del cinema Guimbi en Bobo-Dioulasso, capital cultural de Burkina Faso, així com pel seu documental sobre els miners d’or, Ceux de la colline (2009).
Presentació del llarmetratge a càrrec de Nebon Babou Basson, representant de Le Balai Citoyen.

Dir. Lucía Andújar | Producció: Quepo | País: Espanya | 2018 | 30′ | Documental

Dir.Peter Sedufia
País: Ghana | 2017 | 68′ | Llargmetratge
Sinopsi:
Combina l’amor, una mica d’humor, la nostàlgia dels anys 80 i un missatge social pertinent sobre el subdesenvolupament d’infraestructures de transport i obtindràs aquesta pel·lícula. Keteke, que significa tren en Akan, narra les desventures de Atswei (Lydia Forson), embarassada fins als ulls, i el seu espòs Boi (Adjetey Anang), que estan obstinats a arribar al llogaret de Atswei per a donar a llum, però perden el seu primer tren. Una decisió equivocada els troba enmig del no-res que els obliga a emprendre una aventura plena de moments còmics i de menjar-se les ungles. Arribaran a temps per al part o s’arriscaran a perdre al bebè i a la mare?

Dir. Djibril Diop Mambéty
País:Senegal, França i Suïssa | 1992 | 102′ | Llargmetratge

Dir. Daouda Coulibaly | País: Mali | 2016 | 95′ | Llargmetratge
Sinopsi:
Bamako, Mali, 2007. Ladji, un jove de 20 anys, treballa dur com a «prantiké» (conductor d’autobús) per treure de la prostitució a Aminata, la seva germana gran. Quan no aconsegueix la promoció amb la qual comptava, decideix contractar Driss, un camell que li deu un favor. Amb l’ajuda de dos bons amics, Houphouet i Zol, porta quilos de cocaïna de Conakry a Bamako. Wulu en bambara significa el “gos”, i és l’últim dels cinc nivells d’iniciació N’tomo. El seu ràpid ascens per l’escalafó de la droga li dóna accés a diners, a dones i a una vida amb la qual mai havia somiat. Però el preu és car. Wulu és un thriller ambientat a Mali on la droga desestabilitza a la joventut però també als estats que esdevenen fallits amb l’entrada de xarxes mafioses. Encara que el tema de fons és una crítica al paper dels poders globals que s’acarnissen amb els països i les persones més pobres, realment la història és un thriller en què un “buscavides” se les enginya en aquest món per preservar la seva germana de la prostitució.

Dir. Joel Zito Araújo
País: Brasil | 2019 | 94′ | Documental
